
Sejm uchwalił rządowy projekt nowelizacji Karty Nauczyciela, wprowadzający korzystniejsze rozwiązania dla nauczycieli w zakresie wynagrodzeń, czasu pracy i ochrony stosunku pracy, odrzucając poprawki opozycji.
Posłanka Krystyna Szumilas skrytykowała posłów PiS za hipokryzję w kwestii edukacji i samorządów, przypominając o wzroście subwencji oświatowej. Wyraziła silne poparcie dla nowej ustawy, podkreślając jej pozytywny wpływ na młodych, doświadczonych i starszych nauczycieli poprzez szybsze zatrudnienie, jasne zasady wynagradzania i odprawy.
Posłanka skrytykowała rządowy projekt ustawy o Karcie Nauczyciela, zarzucając mu oszukiwanie nauczycieli poprzez ograniczenie dostępu do nagród jubileuszowych za 45 lat pracy oraz wprowadzenie kontrowersyjnego zapisu o godzinach ponadwymiarowych, który może być dowolnie interpretowany przez dyrekcję.
Posłanka Krystyna Szumilas skrytykowała posłów PiS za hipokryzję w kwestii edukacji i samorządów, przypominając o wzroście subwencji oświatowej. Wyraziła silne poparcie dla nowej ustawy, podkreślając jej pozytywny wpływ na młodych, doświadczonych i starszych nauczycieli poprzez szybsze zatrudnienie, jasne zasady wynagradzania i odprawy.
“Diabeł w ornat się ubrał i ogonem na mszę dzwoni. (posłanka rozpoczyna wypowiedź ostrym porównaniem, krytykując PiS)”
“Panowie, 8 lat na to mieliście. (posłanka zwraca się bezpośrednio do posłów PiS, zarzucając im brak działań w przeszłości)”
“Wiecie, o ile wzrosła subwencja oświatowa? 64 mld zł jak wy kończyliście swoją kadencję, teraz prawie 100 mld zł. (posłanka podaje konkretne dane, kontrastując je z zarzutami PiS)”
“Ta ustawa daje coś dla młodych nauczycieli, bo po prostu szybciej będą mieli stałą umowę o pracę. (posłanka wymienia konkretne korzyści płynące z ustawy)”
“Powiedziałam potrzeby. Poprawiłam się, panie pośle. (posłanka reaguje na przerwanie, szybko korygując swoje słowa)”
Posłanka Koalicji Obywatelskiej wyraziła silne poparcie dla rządowego projektu zmian w Karcie Nauczyciela, krytykując jednocześnie brak działań poprzednich rządów w tej kwestii. Podkreśliła fundamentalne znaczenie proponowanych zmian dla nauczycieli i samorządów, wymieniając konkretne pozytywne rozwiązania. Zakończyła apelem o ponadpartyjne wsparcie dla ustawy.
“Dlaczego tych podwyżek, o które się dzisiaj tak bardzo tutaj upominacie, nie wprowadziliście wy? (retoryczne pytanie skierowane do poprzedniego rządu)”
“Potem wydawało mi się, że już nic gorszego oświacie nie może się trafić. Trafił się pan minister Piontkowski, potem pan minister Czarnek. (krytyka działań poprzednich ministrów edukacji)”
“Dość, proszę państwa, fikcji, która miała miejsce do tej pory w szkołach zawodowych, w szkołach branżowych, że ci sami nauczyciele mieli często inne pensum, co powodowało oczywiście niesnaski i niezadowolenie, nie mówiąc już o poczuciu skrzywdzenia pewnej grupy osób. (mocne stwierdzenie o problemach w szkolnictwie zawodowym)”
“Pan mój przedmówca przed chwilą obśmiał ten pomysł, ale uważam, że jest to bardzo ważny pomysł, który w wielu przypadkach jest niezwykle potrzebny. (odpowiedź na krytykę ze strony poprzedniego mówcy)”
“mam nadzieję, że nie będziecie traktować tego projektu jak projektu o charakterze politycznym, że pochylicie się nad losem nauczycieli i wszyscy razem, wspólnie zagłosujemy na tak i będziemy procedować nad przedstawionymi poprawkami. (apel o ponadpartyjne wsparcie dla ustawy)”