Sejmofil
PosłowieProcesy SejmowePosiedzenia
  1. Posiedzenia
  2. 29
  3. 2025-02-21
  4. 1126

Sejmofil

Oddolna inicjaitywa na rzecz przejrzystości i dostępności danych sejmowych.

Wspomóż nas na Patronite

O nas

  • O projekcie
  • Kontakt

Dokumenty

  • Polityka Prywatności
  • Regulamin

Śledź nas

  • email
  • discord
  • youtube
  • tiktok
  • github

© Wszelkie prawa zastrzeżone 2025

•v0.9.15
Polityka Prywatności

    Zmiana ustawy o podatku od spadków i darowizn

    Pierwsze czytanie
    28. punkt porządku dziennego
    Główne Zagadnienia

    Kluczowe tematy

    • Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn.
    • Ocena moralności, sprawiedliwości i efektywności fiskalnej obecnego podatku od spadków i darowizn.
    • Analiza potencjalnych skutków zniesienia podatku dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
    • Dyskusja nad technicznymi i legislacyjnymi aspektami projektu, w tym wpływem na inne ustawy i potrzebą przepisów przejściowych.
    • Wpływ proponowanych zmian na kwestie społeczne i gospodarcze, w tym kumulację kapitału i potencjalne nadużycia.
    Legislacja

    Emocjonalność

    3/5

    Legislacja

    Wypowiedzi

    28

    Legislacja

    Uczestnicy

    22

    • Przeprowadzono pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk nr 825).
    • Większość klubów parlamentarnych (KO, Polska2050-TD, PSL-TD, Lewica) oraz rząd wyraziły negatywne stanowisko wobec projektu.
    • Kluby Konfederacja i PiS wyraziły poparcie dla projektu.
    • Dyskusja nad projektem została zakończona.
    Analiza klubów

    Stosunek do tematu

    Empty state illustration

    Za mało danych do wyświetlenia analizy klubów

    Głosowania

    Wyniki głosowań

    Empty state illustration
    Wypowiedzi

    Przebieg dyskusji (28)

    Wyróżnione(7 z 28)
    Łukasz Schreiber
    Łukasz Schreiber(PiS)

    Poseł z PiS popiera projekt ustawy zaostrzającej kary dla pijanych i odurzonych kierowców, podkreślając skalę problemu i potrzebę dalszych prac nad projektem pomimo istniejących zastrzeżeń. Zaznaczył, że konieczne jest zwracanie uwagi opinii publicznej na tragiczne skutki wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców.

    180 ofiar, ponad 1500 rannych osób, prawie 100 tys. osób zatrzymanych, pijanych i odurzonych. (Poseł przedstawia statystyki, aby zilustrować skalę problemu nietrzeźwych kierowców).
    Niemniej przerażające jest, że 7% Polaków przyznaje się w badaniach opinii publicznej, że zdarza im się siadać za kółko pod wpływem alkoholu. (Poseł podkreśla, jak powszechne jest siadanie za kierownicą pod wpływem alkoholu).
    Bo są takie projekty, i ten się do nich zalicza, w przypadku których jest potrzebne także wstrząśnięcie opinią publiczną i w dalszym stopniu zwracanie uwagi na ten nieprawdopodobny problem społeczny, który kosztuje każdego roku życie setek Polaków, tysięcy Polaków, którzy cierpią w tych wypadkach, są ranni, często ciężko ranni. (Poseł argumentuje, że projekt ustawy ma na celu zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem nietrzeźwych kierowców).
    całość
    Grzegorz Lorek
    Grzegorz Lorek(PiS)

    Poseł PiS Grzegorz Lorek skrytykował odrzucenie projektu ustawy przez nową władzę, nawiązał do wypadku na A1 i pytał o intencje posła sprawozdawcy. Podkreślił potrzebę dyskusji o bezpieczeństwie drogowym i wyraził ciekawość stanowiska Rafała Trzaskowskiego w tej sprawie.

    Jakie intencje panu przyświecały, kiedy składał pan ten projekt? (Poseł pyta ministra sprawozdawcę o motywy złożenia projektu ustawy).
    Akurat u mnie na odcinku A1 wydarzył się ten smutny wypadek, kiedy kierowca, nie wiem, powinniśmy powiedzieć: zabójca uderzył w rodzinę samochodem i uciekł za granicę. (Poseł nawiązuje do tragicznego wypadku na A1, podkreślając powagę sytuacji).
    Ciekawy jestem, co odpowie wasz kandydat, pan Trzaskowski. Rozumiem, że nie jest za bezpieczeństwem w ruchu drogowym i podwyższaniem kar w tym zakresie. (Poseł wyraża ciekawość stanowiska Rafała Trzaskowskiego, sugerując brak zainteresowania bezpieczeństwem drogowym).
    całość